Стихи для Алии

По ссылке ниже найдите стихотворение посвященное нашей прославленной певице Алии известным лезгинским поэтом Сажидином Саидгасановым

АЛИЯ

Миллет на Лезгинском языке. Гость: Асланджи Шахбанов

618adb20582b7dfb270aeb66904820d5.jpg

На передачу канала ННТ пригласили нашего сельчанина Шахбанова Асланжи Варидиновича . Приятного просмотра. Нажмите ниже.

АСЛАНЖИ ШАХБАНОВ





Фото:

Селиман гьахъ

     Селим т1вар-ван авай уст1ар - прораб я. Ам к1валер эцигдайла герек къведай гьар жуьре материалрин хъсан-писвиликай, к1валин къенепата ва хъецелай авуна к1андай к1валахрикай, къиметрин багьа-ужузвилерикай, шегьерда авай гзаф уст1аррин устадвилин дережайрикай, са гафуналди, вири крарикай хабар авай кас я. Адан къвалав к1валер эцигиз куьмек к1андай гзаф инсанар къведа. Ахьтин дуьшуьшар жеда хьи, са бязибуру, Селиман гъиле авай к1валах куьтягь жедалди, сад-кьве варз гуьзетни ийида. Мадни лагьайт1а, Селим, дуьз ацукьун-къарагъун, къуни-къуншийрин, ярар- дустарин ва маса чир - хчиррин арада еке гьуьрмет авай кас я.
   
  8009f56055a5ad6c7ed2ac1026f70216.jpg    Са зур йисан вилик Селиман патав, багьа иномаркада аваз, ухшардиз вичелай яшдиз са кьас т1имил тир, итим атана. «Вичин т1вар Рабадан я» - лагьана таниш хьана.Ахпа вичин дердиникай хабар гана. Вичиз шегьердин Кяхулай т1вар алай поселокда к1вал эцигиз к1анзава, лагьана. Ада, поселокда эцигнавай са шумуд к1валериз килигайдалай кьулухъ, к1валерин иесийрихъ галаз рахайдалай кьулухъ, абурун меслятдалди вич Селиман къвалав атайди эхтилатна. Вичихъ к1валин проектни авай ч1ал ада Селимаз хабар гана.Селим, атай мугьмандин машинда акьахна чкадал фена, проектдихъ галаз таниш хьана. Ахпа и касдиз к1вал эцигун вичивай хивез къачуз жедайди, лагьана. Къиметрин патахъай рахана, кьве падни рази хьана, гъилер яна. Эхирдай и касди вичиз мад са т1алабун авайди малумарна: « Селим стха, зун маса шегьерда еке карчивилел машгъул кас я, завай гьар лагьайла иниз хквез, контрол ийиз жедач. Заз хуьре яшлу дидени ч1ехи вах авайди я. И к1валер за гьабур патал эцигзавайди я. Квез минет я, рик1ивай эгеч1а и к1валахдив ва жезмай кьван фад эцига! Пулдин патай за квез гуж гудач, вахт-вахтунда ви банкунин счетдиз рекье твада».
К1вал эцигунив Селим, гьа вичиз хас тирвал, гьевесдивди эгеч1на. Ада, вичиз ихтибар авай уст1арарни акуна, югъ-йиф лугьун тавун к1валахна, са акьван яргъал ч1угун тавуна, к1вал эцигна. К1вал эцигдай вахтунин мензилда, Рабадан садра Махачкаладиз ахкъатна. Селиман к1валахдин еридиз ва йигинвилиз килигна, рази яз хъфена. Гила, к1вал эцигна бегьемна лагьай паям агакьай Рабадан, мад хтана. К1валерин вири патарихъай халис иеси хьиз килигай Рабаданаз ц1ийи к1валер аяр акурди Селима кьат1ана. Ада  Селимаз вичин машиндаваз фена, шегьерда авай са ресторанда ацукьна, нисинин фу т1уьн теклифна. Фу т1уьрдалай кьулухъ кьведани к1вал эцигай пулдин гьисабар хъувуна. Якъин хьайивал, арадал аламайди Селиман к1валахдин гьакъидин эхтилат тир. Рабадана гъил жибинда туна кисе акъудна, пул гьисабна, Селиман вилик столдал кьве гьакъидин пул эцигна. Селима вичин к1валахдин къимет кьве сеферда т1имил тирди рик1ел хкана. Рабадана вич гъавурда авай ч1ал чирна ва Селимаз и пул вичи ачух рик1елди теклифзавайди лагьана. Селима, мад сеферда вичин к1валахдин къимет т1имил тирди, вичиз дуьзвал к1аниди, вичин алакъа зегьмет галачиз атай пулдихъ авачирди, гъавурда тваз к1ан хьана. Амма и алахъунрикай хийир хьанач, Рабадан к1евиз акъвазна. Эхирни Селима «Рабадан т1вар алай касди ихьтин къадам къачун заз ажайиб к1валах жезва» лагьана зарафатдин жуьре хъуьрена, пул вичин жибинда туна. «Селим, - лагьана Рабаданни хъуьрена, а вуна - къенин йикъалди зун кьилихъ галачиз зи багърийриз ихьтин к1вал эцигна ч1угур зегьмет, и са шумуд вацра жуван гьакъидин т1вар кьун тавун - ибур к1усни т1имил ажайиб к1валахар туш! - жаваб гана Рабадана. Ахпани, к1вал къени хьайи кас, зи жибинда амай эхиримжи кепекар туш кьван, ваз гайибур!»
   
    Селимни Рабадан ресторандай экъеч1на машиндиз акьах хъувуна. Хкведай рекье, шегьердин банкунин патавай фидайла, Селима машин акъвазарун т1алабна. Ам машиндай эвич1айла, Рабаданни адахъ галаз эвич1на. И кьве кас гъилер яна, чара хъхьана. Селима банк галайвал гьерекатна, Рабадан машиндин рулдихъ ацукь хъувуна, явашдиз гьал хъувуна. «Якъин пул к1вале хуьз к1анзавач жеди. Дуьз к1валах я, банкдихъ, гьикьван хьайит1ани, к1валелай гзаф ихтибар ава» - рекье фикирна Рабадана.
   
   Селим банкунин рак1арай гьахьайла, ада жибиндай «ЛЕКИ» фондунин, балаяр галай лекьрен шикил ва «Халкь патал» кхьинар алай, гъвеч1и ч1аварган (календарь) акъудна. Ахпа ада, Рабадана гайи артухан пул, вичин са агъзур манатни винелай эцигна, ч1аварганни галаз кассадихъ акъвазнавай рушав вугана. Пул ч1аваргандаллай расчетный счетдиз вегьин т1алабна…

Примечание. ЛЕКИ - благотворительный фонд, основная деятельность которой осуществляется в ЮжДаге http://fondleki.ru/

Фото:

Преподаватель истории и грустная история.

Исамудин Шахисмаилович   вернулся в нашу школу по окончании исторического факультета университета во Владикавказе (Орджоникидзе). До университета у него за плечами были учеба в педучилище и опыт преподавания в школе.  Он всегда ходил в синем костюме, в белой нейлоновой рубашке и галстуке. Появление в сельской школе симпатичного молодого преподавателя истории с быстрой походкой, из которого энергия била фонтаном, произвело в школе всеобщую эмоциональную встряску и подъем.
 
  Помню, его первый урок в девятом классе и какое он произвел впечатление на меня, на человека, никогда особо не увлекавшегося историей. Я, как и все мои одноклассники, весь тот урок просидел с открытым ртом. Исамудин Шахисмаилович, стоя с длинной указкой в руке у большой карты мира, которая висела поверх школьной доски, провел этот урок на одном дыхании. Тот эмоциональный настрой, которым он тогда нас зарядил, могу сравнить только с одним случаем из моей жизни, когда позже в Москве, в театре одного актера слушал народного артиста С. Юрского, рассказывавшего со сцены «Одесские рассказы» Исаака Бабеля. Как и там, когда через пару минут я оказался одним из свидетелей сочных картин самобытной одесской жизни, так и здесь,  Исамудин Шахисмаилович превратил нас в участников средневекового театра действий в Европе. В конце урока, он, подобно гипнотизеру, выводящему аудиторию из состояния гипноза, поставив руки на колени, в полусогнутой позе и глядя в глаза ученикам, чеканно произнес свою заключительную фразу: «Ну что, мои дорогие, нравится вам такой стиль изложения?» Нам, очевидно, это очень понравилось!
3a897bae5c2ad30e0e2c86bb3cf4d45f.jpg
   Очень скоро директор школы нашел его неуемной энергии еще одно правильное применение. Он назначил его на должность организатора внеклассной работы (по совместительству). Здесь Исамудин Шахисмаилович развернулся в полную силу. Активный участник художественной самодеятельности в училище и вузе, человек, который даже успел немного поработать в ансамбле «Лезгинка», серьезно взялся за работу. Привлекая всю молодежь села, включая и самую ее неуправляемую часть, он поставил зажигательный танец под названием «Танец с саблями», который на районном смотре художественной самодеятельности занял первое место и удостоился специального приза в Махачкале. Помню какая вдохновенно приподнятая атмосфера была на репетициях, с каким увлечением ребята из подручных материалов делали «сабли и щиты». Помню рассказы участников ансамбля о том, как бурно им хлопали в Ахтах и Махачкале.  
   Многие помнят его высказывания типа «Эх, ты швед!», которые, очевидно, были навеяны историями и событиями из его предметной области.  Так он часто обращался к детям, когда что-то в их поведении его не устраивало. Или, как он зимой в коридоре школы ловил кого-нибудь из учеников в папахе из овечьей шкуры, снимая ее и, держа двумя руками над ним, тряс, приговаривая при этом: «Ты что в барашке ходишь, смотри на Исамудина Шахисмаиловича, он ведь, тоже не железный!»
Кстати, это его и сломало. Дело в том, что в следующем году зима пришла холодная, дровяные печи – буржуйки в классах не могли как следует обогреть школу, особенно холодно было в коридорах. А  Исамудин Шахисмаилович продолжал ходить без головного убора, в костюме и рубашке. Предупреждения коллег, которые сами вынужденно ходили в головном уборе и верхней одежде, он не принимал. Он приводил им слова великого полководца Суворова, который говорил своим солдатам, что «голову надо держать в холоде, а ноги – в тепле».    В ту зиму он сильно заболел. Пролежал в больницах. Пришлось пропустить много занятий. Затем и дома у него начались проблемы: разошелся с женой, умерла мать. Хотя и женился второй раз и дети появились, но психологический стресс и затяжная болезнь сделали свое дело – потух огонь в его глазах. После многих месяцев больничных, он ушел на пенсию по инвалидности и перестал преподавать.
Вот такой был человек, наш преподаватель истории Гаджимурадов Исамудин Шахисмаилович!

    Мне кажется, хорошие люди принадлежат не только себе, но и обществу. Пренебрегая собой, своим здоровьем, они лишают и нас того хорошего и замечательного, что придает их присутствие нашей жизни. При этом, общество часто не в силах что-либо изменить. Жаль.

Десять лет со дня гибели Фарида Бабаева

a89465489ae797a70dbd1f09d91abfe9.jpg
Друзья и коллеги скорбят вместе с близкими основателя Дагестанского «Яблока», погибшего от рук киллеров.

Аллагьди регьметрай!

Нажмите здесь!

Фото:

Героический труд джабинцев и Ярали буба (перевод предыдущего поста).

       

     Первые, самые тяжелые годы Великой Отечественной войны. Председатель колхоза Ярали буба днем и ночью занят работой.  Степень его ответственности очень высока. Часто он и ночью не доходит до дома, а спит разложив свой овечий тулуп на большом гладком камне рядом с годеканом.  ( Позже этот камень сельчане назовут его именем - « Ярали буба къаткай къван», т.е. «камень, на котором спал Ярали буба»). Проспав от силы пару часов, он снова в деле – занят организацией сельчан по всем направлениям работ, для обеспечения фронта и  населения всем необходимым. Все трудоспособное население на фронте, остались, в основном, одни женщины, старики и дети. Но председатель ясно осознает создавшуюся ситуацию. Он чувствует: впереди тяжелые  времена и если проявить слабость, могут наступить страшные последствия, например, голод. Поэтому,  главное, чего он будет добиваться – объединять людей в крепкий кулак и занять их созидательной работой. И конечно, обеспечить строжайший контроль над общественной собственностью. Только так можно организовать достойную помощь фронту и выжить самим.

... В селе еще не было мельницы, люди мололи пшеницу  в соседних селах. Они носили ее туда в мешках на спине, редко кто мог позволить себе лошадь. Ведь большинство сельчан, после недавней кампании коллективизации находились в бедственном состоянии.
Как-то утром, возвращаясь от фермы в село, Ярали увидел спускающихся из села женщину, ведущую за узды лошадь, и ребенка. Он сразу опознал колхозную лошадь. От шедшего снизу мальчика  Ярали узнал, что это его жена и дочь  везут на лошади пшеницу в соседнее село на мельницу. Этого он никак не ожидал! Он быстро догнал их, снял груз с лошади и со словами: «Вы для меня ничуть не дороже остальных сельчан, будете носить свою пшеницу на мельницу как все! »-, забрал лошадь с собой обратно в село. На ближайшем собрании, по предложению председателя, правление колхоза объявило выговор бригадиру,позволившему колхозную лошадь использовать в личных целях.
Сельчане вспоминают еще одну историю, связанную с председателем. Рассказывают, что, как-то,  в отсутствие Ярали в селе, правление колхоза выделило его семье  дойную корову. Вернувшись, Ярали сразу  отвел эту корову во двор к вдове сельчанина,  погибшего на фронте, оставшейся с тремя малолетними детьми.
После таких историй сельчане все больше убеждались, что не существует ничего такого, что сможет помешать твердому намерению председателя - достойно  провести сельчан сквозь трудности военного времени.
Вот подтверждение государством достижений колхоза в годы войны:
«Ярким примером роста общественного богатства колхозов служит сельхозартель им. К.Маркса высокогорного аула Джаба Ахтынского района. За годы войны колхозники этой артели, успешно выполняя все планы государственных поставок и сдав огромное количество скота и животноводческой продукции сверх плана в фонд Красной Армии, добились роста поголовья всех видов скота.
Крупного рогатого скота к концу войны в колхозе стало на 150 голов больше (по отношению к 1940 году почти 50% роста), количество овец и коз увеличилось в 2,3 раза. При общем значительном сокращении конского поголовья по республике в целом, в колхозе им. К. Маркса поголовье лошадей выросло на 5%.
За счет прикутанных посевов посевная площадь под зерновыми культурами возросла за эти же годы на 68%, а валовый сбор зерна на 40%. Все это позволило колхозу в годы войны осуществить большое капитальное строительство. Здесь были построены мельница, электростанция, помещение для крупного рогатого скота на 75 голов, сделана хорошая грунтовая дорога, организован обжиг извести, вместе с тем улучшились и условия жизни колхозников.» ( Дагестан в годы Великой Отечественной войны 1941 -1945гг. авторы: Г.Ш.Каймаразов, И.К.Керимов, Г.С.Койстинен, А.Г. Мелешко., под ред. Г.Д. Даниялова, Махачкала,1963,стр.229
Ведь это все достигнуто джабинцами, по большей мере, благодаря организаторскому таланту Ярали буба!
В своих воспоминаниях первый секретарь Ахтынского райкома партии Садыков Абдулмуталиб наряду со сказанным выше отметил, что председатель колхоза в годы войны получил орден Трудового Красного знамени, а колхоз им. К.Маркса не раз удостаивался переходящего Красного знамени Совнаркома ДАССР и обкома партии и заносился на республиканскую Доску Почета. (Дагестан в годы Великой Отечественной войны. Воспоминания участников событий, Махачкала, 1962 г., стр. 35.)
Как видим, страна высоко оценила достижения колхоза, которым руководил Ярали буба, достойную оценку дала и труду самого председателя.
Но мне всегда было интересно, почему имя такого человека в самом селе вспоминали не так часто. То, что его наградили орденом Трудового Красного знамени, я также узнал недавно, из приведенных выше воспоминаний секретаря Ахтынского райкома. Имя председателя вспоминали в связи с отмеченными выше случаями. Но с годами становится понятным, что это объяснялось как скромностью характера этого человека, так и свежестью ран, нанесенных войной людям. Может кто-то, по недопониманию, жесткость Ярали буба в военный период, принимал за жестокость? Но ведь, если в тяжелейшие годы войны, председатель оказался бы не жестким, смог бы он решить стоящие перед народом проблемы? Добился бы он этих успехов? Ведь, благодаря такому жесткому правлению, удалось не потерять ни одного человека от голода, когда в других селениях такие случаи были.
Ярали буба, которого  знал  я (1960-1970 гг.), был очень спокойным пожилым человеком. Впоследствии он какое-то время проживал в Ахтах. Его ахтынские соседи тоже очень тепло о нем отзываются. Его дети и внуки, где бы они не работали, показали и показывают себя воспитанными, достойными, трудолюбивыми людьми. Одна из дочерей Ярали буба добилась больших успехов в труде,была знатным виноградарем, заслужила высокие государственные награды, была депутатом Верховного Совета СССР.
Думаю, нами до сих пор по достоинству не оценен героический труд наших сельчан в период ВОВ под руководством Ярали буба. Есть опасность, что такое отношение может отдалить наше молодое поколение в сторону от славных страниц нашей истории, превратить их в манкуртов.
Как говорили наши деды, большое видится на расстоянии, настоящая оценка большого дела приходит со временем. Я думаю, такой день наступил, нам надо собраться и на сельском годекане поставить памятник Ярали буба. Он бы символизировал героизм джабинцев, проявленный ими в годы Великой Отечественной войны в тылу у нас в селе. Что вы думаете по этому поводу, уважаемые  сельчане?

Дяведин йисара Чепивийрин игит зегьмет ва Ярали буба

    5a0098b826d70983f095f3cc863d4d29.jpg

    Дяведин сифтегьан четин йисар. Колхоздин председатель Ярали буба югъ-йиф талгьана к1валахдик ква. Адан жавабдарвилин дережа кьакьан я. Пара вахтара, и кас йифизни к1вализ хъфиз агакьзавач, кимел алай лацу къванцин винел кавал вегьена, ксузва. Са - кьве сятда ахварна, мад кардал машгъул я – хуьруьнвияр к1валахиз тешкилзава, абурал гуьзчивал тухузва. Чанда къуват авай жегьилар вири дяведиз тухванва, амайбурун ч1ехи пай дишегьлиярни аялар я. Амма председател гъавурда авай кас я, адаз чида: эгер бушвал авурт1а, жемят к1еве гьатда, хуьре каш гьатда. Иниз килигна, адан фикир, сад лагьайди, ч1ехи – гъвеч1и, мукьва – яргъа талгьана хуьруьн жемят гъуд хьиз агудна к1валахиз тун я. Кьвед лагьайди - колхоздин, общественный шейъинал мукъаят хьун …
Хуьре гьеле къуьл регъведай регъв авачир. Инсанри ам къвалав гвай хуьрериз тухуз регъвезвай. Балк1анар къит тир, гзафбуру къуьлуьн чувал к1ула кьуна тухузвай. Председателдини, колхоздин, жемятдин крарал машгъул яз, к1валин к1валах вири папални аялрал вегьенвай. Вичин хзандизни, вири жемятдиз хьиз, гишинвилинни мекьивилин хаталувал авай...
Са экуьнахъ фермадихъай хуьр галайвал хкведайла, Ярали бубадиз яргъай балк1андин виликай кьуна хуьряй экъеч1на агъуз физвай дишегьлини, аял акуна. Адаз балк1ан колхоздин балк1анрикай тирди гьасятда чир хьана. Ярали бубади винелди къвезвай аялдивай а дишегьли вуж ят1а хабар кьуна. Аялди абур Ярали бубадин пабни руш тирди лагьана. Председателди и жаваб гьич гуьзетначир! Ада гьасятда зверна фена, вичин папан гъиляй кьенерар акъудна, адаз хъел кваз лагьана: «Авуд пар, залумдин руш! Куьн заз и жемятдилай к1усни артух туш. Вирибуру къуьл регъвез гьик1 тухузват1а, куьнени гьа жуьре тухуда: чувалар жуван к1ула кьуна!» Ада балк1ан хкана колхоздин идарадин вилик кут1уна, ахпа бригадирдив вахкана. Адаз нянихъ колхоздин правлениедиз атун буйругъна.
Председателди правлениедин вилик, бригадирдив колхоздин балк1ан вучиз ва нин ихтиярдалди а дишегьлидив (вичин юлдашдив!) вуганат1а баян гун т1алабна. Бригадирди гайи жавабдай, ада и кар – председатель ахтармишунун патал яни, тахьайт1а ада рик1ивай вичин ч1ехидан хзандиз гьуьрмет патал авур кар яни, - садан кьилни акъатнач. Амма председателдин т1алабуналди колхоздин правлениеди бригадирдиз выговор гунин къарар акъудна. Дяведин йисара выговор гзаф еке жерме тир.
dc77f7e85f7da87b3d89a81a32829190.jpg

               Хуьруьнвийри Ярали бубадин т1вар мад са вакъиадихъ галаз кьазва. Председател хуьре авачир арада, адан хзандиз колхоздай са ацазвай дуьгве гун паталди колхоздин правлениеди къарар акъудна. Хуьруьз хтайла, ада дуьгве, буба амачиз етим хьанвай  пуд аялдин диде – Назхатун халадиз пишкеш хъувуна лугьуда.
Инсанриз, Ярали бубади вилик эцигай к1еви къастуниз - хуьр ва жемят дяведин йикъарин четинвилерай вафалудаказ акъудуниз - са куьнивайни манийвал тежерди гьа ихьтин вакъиайрилай кьулухъ лап рик1ивай чир хьана. [IMG ID=187]
Ингье дяве кутягь хьайила, гьукуматди тестикьар авур колхоздин нетижаяр:                                             «Ахцегь райондин дагъдин Чепер хуьре авай К. Марксан т1варунихъ галай сельхозартель - общественный девлет артухарунин рекье еке чешне я. Дяведин йисара, и артелда к1валахзавай колхозникри, гьукуматдин планар гьакъисагъвилелди кьилиз акъудунив саналди, Яру Армиядин фондуниз пландилай артух яз гзаф гьайванар, гьайванрин продукция гана ва гьа са ч1авуз артелди вичин гьайванрин кьадарни артухарна.
               Дяведин эхирда къарамаларин кьадар 150 –дан (1940й йисав гекъигайла 50% агакьна артух), хперинни ц1егьерин кьадар 2,3 сеферда артухарна. Вири республикада балк1анрин кьадар гзаф т1имил хьана, амма К.Марксан колхозда абурун кьадар 5% артух хьана.
Хуьруьн техилар цанвай чилерин кьадар а йисара - 68%, техилрин кьадар санлай кьурт1а – 40% артухарна. И крари колхоздиз дяведин йисара чкадал дибдин еке к1валах тухудай мумкинвал гана. Ик1, хуьре регъв, электростанция, 75 къарамал твадай тевле эцигна, хъсан рехъ кутуна, киреж кун тешкилна, гьа са ч1авуз инсанрин яшайишни хъсан хьана»
( Дагестан в годы Великой Отечественной войны 1941 -1945гг. авторы: Г.Ш.Каймаразов, И.К.Керимов, Г.С.Койстинен, А.Г. Мелешко., под ред. Г.Д. Даниялова, Махачкала,1963,стр.229)
Бес и к1валахар вири Ярали бубадин регьбервилик кваз авуначни?
Ахцегь райкомдин сад лагьай секретарь Садыков Абдулмуталиба вичин рик1елхкунра винидихъ къейднавай агалкьунрилай гъейри, К. Марксан колхоздин председател дяведин йисара Зегьметдин Яру пайдахдин (Трудового Красного знамени) ордендиз лайихлу хьайиди, колхозди са шумудра гъилерай гъилериз вугузвай ДАССРдин Совнаркомдин Яру пайдах къачурди ва ам республикадин Доска Почетдиз акъатайди лугьузва. (Дагестан в годы Великой Отечественной войны. Воспоминания участников событий, Махачкала, 1962 г., стр. 35.)
Чаз аквазвайвал, гьукуматди Ярали бубади регьбервал гайи колхоздин агалкьунар къейд авуна, председателдизни хъсан къимет гана. И касдин т1вар шаксуз хуьруьн тарихда ава.
4fc4c598295120865e5562d19430e24a.jpg
Амма заз ажаиб хьайи к1валах ам я хьи, Ярали буба кьван зурба итимдин т1вар хуьре кутугай жуьре пара кьериз кьадай. Адаз дяведин эхирдай гьукуматди Зегьметдин Яру пайдахдин орден гайи ч1ални заз и мукьвара, винидихъ къалурнавай ктабдай чир хьайиди я. Гзаф вахтара инсанри адан т1вар, винидихъ къейд авур вакъиаяр себеб яз, рик1ел хкидай. За кьат1айвал, а касдин т1вар кьериз кьунин себеб, адан дамахгвачирвилин къилихрилай гъейри, инсанрин рик1ера авай дяведин хирер гьеле таза хьун тир. Белки, са бязи, гъавурда авачир ксари, Ярали бубади дяведин йисара къалурай векъивал регьимсузвиляй кьазвайт1а? Бес, дяведин четин йисара хуьруьн, колхоздин ч1ехиди векъи тахьайла, ада вичин рик1 къван хьиз кьун тавурла, адавай вилик акъвазнавай месэлаяр гьялиз жедайни мегер?
Заз чидай Ярали буба (1960-1970 –йисар) ислягь кьуьзуь итим тир. Гуьгъуьнай ам са шумуд йисуз Ахцегьани яшамиш хьана. Гьанани, къунши хьайи инсанри адан тарифзава. Адан веледри, хтулри, гьарда вич авай чкада, чеб ч1ехи-гъвеч1и чидай, зегьметдал пара рик1 алай, гьакъисагъ инсанар тирди къалурна ва къалурзава. Ярали бубадин са руша, уьзуьмар к1ват1унин рекье  еке агалкьунар къалурна, Советрин гьукуматдин наградайриз лайих хьана, Верховный Советдин депутатвилени хкяна.
Заз чирвал, я дяведин лап четин йисара хуьруьн жемятди ч1угур зегьметдиз, я а кардин кьил кьур кас - Ярали бубадиз чи хуьруьн жемят, гьеле  лайихлу къимет гуз агакьнавач. И к1валахди, чи къвезвай несил чи тарихдин игит чинрикай яргъаззава, чакай манк1уртар (Манкурт - тот, кто забыл свое прошлое, отказался от своих национальных обычаев, традиций, ценностей, потерял нравственные ориентиры) хьуниз рехъ гузва.
Бубайри лугьудайвал, ч1ехи шей  яргъай хъсандиз аквада, ч1ехи к1валахдин халис къимет – вахтар алатайла, ахпа чир жеда. Ахьтин югъ къе алукьнава. Зи фикирдалди, хуьруьнвийри сад хьана, чпин такьатар агудна, кимел чи Ярали бубадиз са тук1вей памятник эцигнайт1а, пара хъсан кар жедай. А памятник, чи жемятдин тарихдин игитвал къалурай йикъариз бахш авунни жедай. Куьне и меслятдиз вуч лугьуда, гьуьрметлу чепивияр?

Фото:

Къведрен муг

   fab57274f455ca0f37de8c22349d8ae9.jpg   Гьажи гъвеч1и ч1авуз надинж аял тир. Гатун эхиррай са юкъуз ам бубади ам вичихъ галаз векьиз тухвана. Векь ягъизвай ник1ерикай садан къеряхдал къветрен муг алай, къведни какайрал ацукьнавай. Бубади адав кягъиз тунач, я вични пара мукьув эгеч1нач. Къведрен муг авай ник1ив агакьайла, бубади мукан кьудпата, яргъалай хьиз векь туна. «Ам серт къуш я, са сеферда кухуна хьуй, мад хкведайди туш!» - лагьана бубади. Са-кьве юкъуз Гьажи къветрез яргъалай килигиз хьана. Пуд лагьай юкъуз адавай давам гуз хьанач, буба алачир арада, ам, балаяр акъуднат1а килигиз явашдиз къветрен муказ мукьва хьана. Гьа и арада, къвед ц1ив кьилеллаз лув гана катна. Гьажи тядиз муказ килигиз фена. Ана авайбур какаяр тир, са балани авачир. Ада гьисабайла, ана гьеле чимивал кумай къанни вад кака авай. Гьа йикъара Гьажидин бубани векьер ягъиз маса, яргъа авай участокриз хъифена. Мад са пуд юкъуз Гьажи муг галай патахъ хъифенач. Амма кьуд лагьай юкъуз, ам, вичин дуст Керимни галаз, мад муказ килигиз атана. Мука къвед авачир, какаярни вири къанвай. «Аквар гьалдай къвед мад хкведай хьтинди туш»- лагьана Гьажиди. Ахпа абуру кьведани какаяр жибинра туна хуьруьз рекье гьат хъувуна. Хкведай рекье Гьажиди са кака Керимал гьалчна. Кериман майка хъипи хьана, Гьажидик хъвер акатна. Керима Гьажидиз жаваб хъувуна, кака адан пелел гьалчна. Адан пелелай авахьзавай хъипи рангар акурла, Гьажини руфун кьуна хъуьрез эгеч1на. Гьа ик1 рехъди и кьве ахмакьди кесиб къветрен вири какаяр тергна. К1вализ агакьдалди, хзанриз чир тавун патал, гадайри чпин беденарни майкаяр кама чуьхвена хтана...

      Бубади ягъай векьер къуру хьайила, к1ват1 хъийиз буба, диде, Гьажидин вах ва Гьажи вич фена. Ник1ин къеряхдал, векь тунвай чка акурла, бубадин рик1ел садлагьана къветрен муг хтана. Ада муг галай патахъ гьерекатна. Муг буш акурди, ам суал гузвайди хьиз Гьажидихъ элкъвена. Гьажиди кьил агъузна, чилиз килигна.

     Бубади виридаз ван къведайвал лагьана: «Са ни ят1ани вичел еке гунагьдин пар къачуна, къветрен к1вал чук1урна!»

     Вахтар, вядеяр арадай фена. Гьажи ч1ехи хьана, вичин к1вал-югъ хьана. Уьмуьрда хъсан, еке агалкьунар авай йикъарни хьана, к1еве гьат авур вахтарни. Ч1ехи яшарив агакьайла, ам еке, туьк1вей хзандин иеси, гьардаз вичин к1вал-югъ авай аялрин буба тир. Вахт тамам хьайила, аллагьди гьар инсандиз са багьна себебна и дуьньядилай рекье твазва. Ингье, чи Гьажи бубадини яшар кьудкъадалай алатайла, вичин уьмуьрдин эхиримжи йикъар коляскада аваз акъудна. Амма ажаиб ва аламат жедай к1валах ам я хьи, эхирдин лап к1еве авай йикъара адан рик1ел и чна винидихъ гъайи вакъиа хтана. Вичин чандиз гузвай азаб, вичи къветрез авур писвал себеб яз гузвайди я лагьана...

Сельские зарисовки_1

 
     
           36aafdd888ed894291f15f1819955e1a.jpg   Бике бадедиз авай са хцин папаз са руш аял хьана, мад аялар жезмачир. И кардикай бадедин рик1ел гзаф азаб алай. Гатун са юкъуз, ракъиник ацукьна гуьлуьтар хразвай Бике бадедин виликай салам гана, доярка Насият эляч1на. Насият, са кьадар
яшар хьанвай, гъуьлуьз тефена аламай дишегьли тир. Садлагьана Бике бадеди хразвай гуьлуьт акъвазарна, Насиятан гуьгъуьнай килигиз-килигиз, дериндай агь ч1угуна лагьана: «Яраб кьей Насият, ви къене гьикьван рухваяр ават1а?»

Ашуги Абдул и Нуьсрет. История создания песни "Шагьзада"

"Абдулан ч1ехи руша Хачмаздин Леджет станциядал уьмуьрзава лагьайла за адан патав фин кьетна. Леджетдал уьмуьрзавай зи дуст Шихжамал муалимни галаз чун вичиз 75яш хьанвай Абдулан руш Шагьзададиз мугьман хьана. Эхь, эхь Шагьзададиз, Ашукь Абдулан руш Шагьзададиз. Чаз гьанал чир хьана хьи, Ашукь Нуьсретан машгьур «Шагьзада» мани гьик1 хьана арадиз атанва. Жегьил Ашукь  Нуьсрет машгьур Ашукь Абдулаз мугьман хьайила адаз ийер Шагьзада аквазва. Жегьилрин рик1ерай-рик1ериз муьгьуьббатдин ц1елгьемар физва. Са т1имил ч1авалай Нуьсрет вичин халуни галаз Абдулан к1вализ илчивилиз къвезава. Амма Абдула вичин руш вучиз ят1ани Нуьсретаз гузвач. Вучиз ганачт1а гьич Шагьзада халадизни чизвач. И муьгьуьббатдикай лезги халкьдиз ШАГЬЗАДА мани амукьзава"

Курбаналийрин Камран, "АЛАМ"  журналдин  редактор.